Gaming: veel meer dan spelletjes?!

Kortrijk - 9 december 2010

Onderwerp

Games hebben in onze samenleving een definitieve plaats verworven. De verkoop blijft stijgen. Bovendien zijn online games nooit populairder geweest. Maar er is  ook onrust over mogelijks schadelijke gevolgen van gamen.

Hoe het allemaal begon ...

In  1958 werd de game uitgevonden. In een poging om de bezoekers van de Brookhaven National Laboratories in New York bezig te houden ontwierp Willy Higinbotham een interactieve tennis videogame die werd weergegeven op een oscilloscoop: de eerste game was geboren!
In de jaren zeventig en tachtig nam de ontwikkeling van het computerspel een grote vlucht. Inmiddels vormt gamen voor veel mensen een favoriet  tijdverdrijf. Het betreft hier dan ook allang geen sociaal randverschijnsel meer, maar een serieuze economische en sociale activiteit.

Gaming ... Meer dan spelletjes?

De term ’gaming’ is voornamelijk gerelateerd aan videospellen (videogames). Bij dit type spellen zijn het in overwegende mate ICT-middelen (microprocessoren, beeldschermen, netwerktechnologieën) die worden gebruikt om de spelomgeving en spelbeleving te creëren. Vaak is het doel van een videogame enkel het hebben van plezier (entertainment gaming), maar er kunnen ook andere doeleinden worden nagestreefd zoals leren (serious gaming), het overbrengen van een (commerciële) boodschap (applied games), of het faciliteren van sociale interactie (social games). Combinaties van verschillende doelstellingen zijn uiteraard ook mogelijk.
Het stereotype beeld van de gamer is dat van een puberjongen die op zijn zolderkamer de hele dag zit te gamen. Het valt echter te betwijfelen of dit een realistisch beeld is. Gaming is van een sociaal-maatschappelijk randverschijnsel uitgegroeid tot een bezigheid waar duizenden mensen, zowel man als vrouw, zich in diverse leeftijdscategorieën, om uiteenlopende redenen, mee vermaken. De (vermeende?) negatieve effecten van gaming op het individu en de maatschappij (sociale isolatie, verslaving, gewelddadigheid) overheersen de berichtgeving rondom gaming in de populaire media. Terecht? En  wat met alle toepassingen die gebruik maken van game-technologie?
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de maatschappelijke effecten van gaming steeds vaker onderwerp van debat zijn.

Vragen

Gasten

Manager Larian Studio's Swen Vincke

Swen Vincke is stichter en manager van de Larian Studios, een ontwikkelingsbedrijf gespecialiseerd in online 3D-gemeenschappen voor broadcasters en de ontwikkeling van games. Hij won reeds verschillende prijzen met de games die hij ontwikkelde (Divine, Divinity, The Led Wars, KetnetKick, …).

Game ontwikkelaar GriN Wim Wouters

Wim Wouters is zaakvoerder van GriN, een onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf gericht op online en browserbased games en applicaties. GriN onderzoekt nieuwe en creatieve technologieën om originele applicaties te ontwikkelen.

Knack-journalist en moderator

Joël De Ceulaer is redacteur van het tijdschrift Knack. In 2004 maakte hij de succesvolle tv-serie "Grote Vragen" voor Canvas, waarvan in 2005 het gelijknamige boek verscheen. Vanuit zijn brede interesse schreef hij tientallen stukken over wetenschap, religie en filosofie. Joël is een ervaren moderator, en een grote supporter van het concept wetenschapscafé."

Links


 



Vorige edities in Kortrijk

Mis het volgende wetenschapscafé niet! Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Volg ons op facebook en twitter: