De hervorming van het secundair onderwijs: hoe zit het?
Gent - 1 Oktober 2013
Onderwerp
In juni 2013 keurde de Vlaamse Regering het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs goed. Sindsdien worden we via de media overstelpt met opinies over de plannen.
In dit Wetenschapscafé nemen we de hervormingsplannen eerst grondig onder de loep. Nadien onderwerpen we ze aan een kritische analyse. Uiteraard is er plaats voor jullie opmerkingen en vragen!
Enkele vragen
- Wat staat er precies in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs?
- Hoe is het masterplan ontstaan? Wie speelde (g)een rol?
- (Waarom) is een hervorming noodzakelijk?
- Is het masterplan voldoende evidence-based?
- Hoe denken leerkrachten en ouders over de hervorming?
- Zijn scholen klaar om de infrastructurele randvoorwaarden van de hervorming te garanderen?
- Zal het hervormingsplan ervoor zorgen dat meer leerlingen sneller in de studierichting terechtkomen die het best bij hun mogelijkheden past?
- Zal de sociale ongelijkheid in het onderwijs verminderen? Of zijn er andere, betere oplossingen? Zo ja, welke?
- Zal een brede eerste graad het watervalsysteem oplossen, of alleen maar uitstellen?
- Bestaat de kans dat het niveau van ons secundair onderwijs zal dalen?
- Kan de volgende regering de plannen volledig omgooien?
Gasten
Hilde Meysman
Hilde Meysman studeerde germaanse filologie en theologie aan de KU Leuven. Ze behaalde ook een postgraduaat HRM aan de Europese Hogeschool Brussel. Ze werkte als leraar in het secundair onderwijs en als docent in KH Mechelen. Nadien was ze werkzaam als internationaal coördinator. Sinds 1998 is ze werkzaam als opleidingsdirecteur bachelor secundair onderwijs aan de Arteveldehogeschool. Ze publiceerde twee handboeken en meerdere artikels inzake theologie en lerarenopleidingen. Hilde Meysman nam deel aan visitatiecommissies voor lerarenopleidingen in het buitenland. Ze is lid van meerdere adviescommissies inzake lerarenopleiding en maakte ook deel uit van de Commissie Monard, die de hervorming van het secundair onderwijs voorbereidde.
Prof. Dr. Martin Valcke
Martin Valcke is hoogleraar en voorzitter van de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent Hij is gespeicaliseerd in onderzoek over de kwaliteit van het onderwijs (bv. PISA, PIAAC) en de innovatie van het onderwijs.
Joël De Ceulaer
Joël De Ceulaer was van 2011 tot 2013 journalist bij De Standaard. In september 2013 keerde hij terug naar het weekblad Knack, waar hij tussen 1999 en 2011 ook al voor werkte. De Ceulaer werkte ook mee aan Canvas-programma's zoals 'Spraakmakers' en 'Grote Vragen'. Joël is een ervaren moderator, en een grote supporter van het concept wetenschapscafé.
Links
- Hervorming secundair: Toelichting bij de hervormingsplannen voor het secundair onderwijs door Minister Pascal Smet.
- Masterplan hervorming secundair onderwijs
- Rapport van de commissie-Monard
- Twitter: #hervormingSO of #onderwijshervorming
Vorige edities in Gent