Wetenschapsgeschiedenisstof tot nadenken?
Gent - 5 november 2013
Onderwerp
Wetenschap en technologie zijn erg gericht op de toekomst. Onderzoekers zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kennis, ingenieurs ontwikkelen technologieën om ons leven makkelijker te maken, en politici hebben de mond vol van creativiteit en innovatie. Nochtans is wetenschap ook bij uitstek een bezigheid waarbij men voortbouwt op bestaande kennis. Newton verwees hier al naar toen hij zei dat hij “op de schouders van reuzen” stond. En dat was meer dan driehonderd jaar geleden.
In dit wetenschapscafé willen we voor een keer de andere richting uitkijken: naar het verleden. Hoe is de moderne wetenschap ontstaan en hoe heeft ze zich verder geëvolueerd? Wat kunnen we hieruit leren? En hebben wij – zowel samenleving, als wetenschappers – wel genoeg aandacht voor deze geschiedenis? We gaan samen met Maarten Van Dyck en John De Poorter op zoek naar antwoorden!
Enkele vragen
- Hoe zijn de huidige wetenschappen ontstaan uit de discipline van de "natuurlijke historie" en de "natuurfilosofie"?
- Hoe rationeel was/is wetenschap?
- Klopt het dat toeval altijd een belangrijke rol heeft gespeeld in de evolutie van de wetenschap?
- Hoe veranderen paradigma's?
- Heeft het onderwijs voldoende aandacht voor wetenschapsgeschiedenis?
- Is wetenschapsgeschiedenis een goede manier om inzicht te krijgen in de aard van wetenschap, of is de wetenschap van nu fundamenteel verschillend van die van toen?
Gasten
Wetenschapshistoricus en -filosoof Maarten Van Dyck
Maarten Van Dyck is verbonden aan de vakgroep Wijsbegeerte en moraalwetenschap van de Universiteit Gent. Hij is lid van zowel het Centrum voor Wetenschapsgeschiedenis als het Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie. Hij heeft o.m. onderzoek gedaan naar het ontstaan van klassieke mechanica in de zestiende en zeventiende eeuw, en naar het statuut van wetenschappelijke theorieën als een realistische beschrijving van de werkelijkheid.
Fysicus en vakdidacticus natuurwetenschappen John De Poorter
John De Poorter is fysicus van opleiding en gaf tot voor kort fysica en vakdidactiek aan studenten in de lerarenopleiding aan de Arteveldehogeschool. Momenteel is hij verbonden aan de UGent waar hij onderzoek doet naar de didactiek van natuurwetenschappen. Hij heeft een bijzondere interesse voor wetenschapsfilosofie en –geschiedenis, en verwerkt deze thema's in didactisch materiaal voor het secundair onderwijs (vb. "De val van Galilei" en "De doos van Borromini")
Joël De Ceulaer
Joël De Ceulaer was van 2011 tot 2013 journalist bij De Standaard. In september 2013 keerde hij terug naar het weekblad Knack, waar hij tussen 1999 en 2011 ook al voor werkte. De Ceulaer werkte ook mee aan Canvas-programma's zoals 'Spraakmakers' en 'Grote Vragen'. Joël is een ervaren moderator, en een grote supporter van het concept wetenschapscafé.
Vorige edities in Gent